منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

روغن و گریس

عبارت روغن و گریس، که به صورت کلی بیان می شود؛ شامل گریس، روغن ها، واکس ها و دیگر ترکیبات موجود در فاضلاب است. عبارت چربی ها، روغن و گریس (FOG) که قبلاً در مقاله ها از آن استفاده می شد با روغن و گریس جایگزین شده است. میزان روغن و گریس فاضلاب با استخراج آنها از نمونه توسط تری فلوئورو اتان (روغن و گریس در تری فلوئورو اتان محلول است) اندازه گیری می شود. دیگر مواد قابل استخراج شامل روغن های معدنی، مثل نفت و نرم کننده ها و روغن های جاده (قیر) است. روغن و چربی از نظر شیمیایی کاملاً مشابه اند. آنها ترکیباتی از (استرها) از الکل یا گلیسرول (گلیسیرین) با اسیدهای چرب هستند. گلیسیریدهای اسید چرب که در دماهای معمولی به صورت مایع هستند به نام روغن ها و بقیه که جامد هستند به نام گریس (چربی ها) خوانده می شوند.

اگر قبل از تخلیه فاضلاب تصفیه شده به محیط گریس ها زدوده نگردند، چربی ها می توانند برای ریزاندامگان زنده محیط (میکروارگانیسم ها)، مزاحمت ایجاد کنند و یک فیلم نازک نامرئی روی سطح آب تشکیل دهند. ضخامت مورد نیاز برای تشکیل فیلم کدر روی سطح آب، طبق جدول زیر حدود ۰/۰۰۰۰۱۲۰inیا  0/0003408mm است:

ظاهر

ضخامت فیلم

محدوده کمّی

in

mm

gal/mi۲

L/ha

به زحمت قابل رؤیت

۰/۰۰۰۰۰۱۵

۰/۰۰۰۰۳۸۱

۲۵

۰/۳۶۵

با درخشندگی نقره

۰/۰۰۰۰۰۳۰

۰/۰۰۰۰۷۶۲

۵۰

۰/۷۳۱

اولین اثر رنگ

۰/۰۰۰۰۰۶۰

۰/۰۰۰۱۵۲۴

۱۰۰

۱/۴۶۱

دسته روشن رنگ

۰/۰۰۰۰۱۲۰

۰/۰۰۰۳۰۴۸

۲۰۰

۲/۹۲۲

رنگهای شروع به تیره شدن می کنند

۰/۰۰۰۰۴۰۰

۰/۰۰۱۰۱۶۰

۶۶۶

۹/۷۳۱

رنگها خیلی تیره اند

۰/۰۰۰۰۸۰۰

۰/۰۰۲۰۳۲۰

۱۳۳۲

۱۹/۴۶۳

 

چربی ها و روغن های موجود در فاضلابهای خانگی مربوط به کره، چربی خوک، مارگارین، روغن ها و چربی های گیاهی و حیوانی است. همچنین چربی ها در گوشت، حبوبات، دانه های روغنی، مغز بادام، فندق و در بعضی از میوه ها وجود دارد. حلالیت کم روغن ها و چربی ها باعث کاهش سرعت تجزیه آنها به صورت بیولوژیکی است. اسیدهای معدنی آنها را تجزیه کرده و گلیسیرین و اسیدهای چرب تولید می کنند. در حضور بازها مثل سدیم هیدروکسید، گلیسیرین آزاد شده و نمک قلیایی اسیدهای چرب تشکیل می گردد. این نمک ها به نام صابون ها خوانده می شوند. صابونهای معمولی با صابونی کردن چربی ها با سدیم هیدروکسید تولید می شوند. این ها در آب حل می شوند اما در حضور سختی آب، نمک های سدیم به نمک های کلسیم و منیزیم اسیدهای چرب تبدیل شده و به نام صابون های معدنی معروفند. این صابون ها در آب نامحلول اند و در آن رسوب می کنند.

نفت سفید، نرم کننده ها (روغن ها) و قیر ترکیباتی هستند که از نفت و زغال سنگ به دست آمده و حاوی تعداد زیادی کربن و هیدروژن هستند. گاهی اوقات این ترکیبات به میزان زیادی از طریق فروشگاه ها، توقفگاه ها و خیابان ها به مجاری فاضلاب وارد می شوند. بیشتر آنها در فاضلاب شناور می گردد، اگرچه قسمتی در داخل گل و لای ته نشین می شوند. حتی به میزان بیشتری از چربی ها، روغن ها، صابون ها، روغن های معدنی تمایل دارند که سطح آبها را پوشش بدهند. ذرات، سبب اختلال در عملیات تصفیه بیولوژیکی شده و باعث مشکلات تعمیراتی می گردند.

 

 

 

مشخصات منبع مورد استفاده:

[restrict level=1]
نام کتاب: مهندسی فاضلاب تصفیه و استفاده مجدد (جلد اول)

مؤلف: شرکت متکف و ادی

مترجم: مهندس محمدرضا نفری

ناشر: انتشارات انجمن خوردگی ایران

ویرایش: چهارم

نوبت چاپ: اول

تاریخ نشر: تابستان ۱۳۸۹

صفحات مورد استفاده: ۲۴۸ تا ۲۴۹ (فصل دوم)

[/restrict]

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *