منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دستورالعمل کنترل حشرات در استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰

دستورالعمل کنترل حشرات در استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰

کنترل حشرات: جهت پاکسازی محیط از حشرات از دو روش کنترلی ذیل استفاده می گردد
روش اول کنترل فیزیکی: این کنترل شامل استفاده از پرده های هوا در محل دربهای ورودی به سالنهای کشتار، نصب توری بر روی محلهای تهویه، دربها و پنجره های باز شونده می باشد. ناظر کیفی
پنجره ها مجهز به توری می باشند، عدم پارگی توری ها بطور مداوم کنترل می شود و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض می شوند. ناظر کیفی
یادآوری ۱: به منظور جلوگیری از ورود پرندگان کلیه منافذ احتمالی به سالن با توری مسدود می شود
روش دوم کنترل شیمیایی: این کنترل شامل سمپاشی های دوره ای با استفاده از سموم مجاز می باشد. (نوع سم و غلظت بکار رفته باید توسط تیم ایمنی مواد غذایی تائید و ثبت گردد)

سموم مورد استفاده بایستی دارای خصوصیات ذیل باشند :

  • از جانب سازمانهای ذیربط تائید شده باشند.
  • اثرکشندگی موثری بر انواع حشرات داشته باشند.
  • قابل تجزیه باشند.
ناظر کیفی
یادآوری ۱: تناوب عملیات سمپاشی در فصول گرم (تابستان ) هرماه بوده ودر فصول سرد بستگی به تشخیص مسئول فنی و بهداشتی دارد و در صورت تهاجم فصلی حشرات ، سمپاشی در فواصل کمترصورت می گیرد نتایج پایش بصورت صورتجلسه سمپاشی نگهداری می گردد.
یادآوری ۲: هنگام سمپاشی کلیه فعالیت های کشتارگاه باید تا حداقل ۴۸ ساعت بعد از اتمام سمپاشی متوقف گردند.
یادآوری ۳: عملیات سمپاشی و تله گذاری باید توسط سازمان های صلاحیتدار و دارای مجوز رسمی انجام گیرد یا توسط کارکنانی که آموزش لازم را در این زمینه دیده باشند.
یادآوری ۴: حشره کش های برقی نباید در مکان های فرآوری مواد غذایی نصب گردیده بلکه در فضاهای اطراف و راهروهای ورودی / خروجی سالن های کشتار نصب شده و حداقل تا شعاع ۵ متر اطراف آن نباید مواد غذایی بدون محافظت قرار داشته باشد. سینی این حشره کش ها مطابق دستورالعمل C&D نظافت می گردند.
کنترل جوندگان
در شرکت ………. جهت مبارزه با جوندگان از روش تله گذاری طبق نقشه تله گذاری در مسیرهایی که امکان تردد جوندگان هست ، مثل کناره دیوارها و گوشه های سالن کشتار استفاده میگردد. نوع طعمه پنیر میباشد که هر هفته شارژ میگردد. (فاصله تله ها از یکدیگر ۲۰ متر می باشد) واحد کنترل کیفیت
طعمه و تله ها هر دو روز یکبار از لحاظ مصرف و به دام افتادن موش ها مورد کنترل و ثبت در فرم کنترل تله گذاری قرار گیرند. واحد کنترل کیفیت
یادآوری ۵: به منظور کمک به کنترل مناسب جوندگان ، صفحات مشبک بر روی تمامی راههای خروجی فاضلابها نصب می شود.
یاد آوری ۶: فرد طعمه گذار باید دارای دستکش یکبار مصرف باشد.
یادآوری ۷: برای کنترل آفاتی که احتمالا در فضا های کاری وجود دارند ، برنامه تله و طعمه گذاری تدوین کرده است ، در این برنامه مکانهایی که تله گذاری ( برای بدام انداختن موشها ) و طعمه گذاری شده است ( برای دفع سوسک ) تعیین و شماره گذاری شده اند ( درقالب یک نقشه ) ، این مکانها هر دو روز یکبار توسط کارکنان واحد کنترل کیفیت کنترل می شود ، و نتایج ( به تفکیک شماره مکانها ) در فرم کنترل تله گذاری ثبت می شود.
یادآوری ۸: مکانهایی که آفات در آنها مرده اند یا بدام افتاده اند تمیز و شستشو می شوند ، سپس تله گذاری مجدد صورت می گیرد.
یادآوری ۹: برای کنترل آفات ، شرکت ………. از نظرات متخصصین دفع و کنترل آفات استفاده می کند و درصورت لزوم ، نحوه سمپاشی و دفع آفات به پرسنل آموزش داده می شود.

یادآوری ۱۰: دیواره و کف مکانهای انبارش مواد بسته بندی و فراوری محصول از مواد سخت در مقابل نفوذ موش و سایر آفات ایجاد شده اند و بمحض ایجاد شکستگی یا شیار تعمیر می شوند.

یادآوری ۱۱: در برخی از فصول سال (ماننداواخر زمستان واوایل بهار) که تعداد موشها افزایش مییابدومحل هایی که تله گذاشته می شود با نظر مسئول فنی و بهداشتی افزایش می یابد.
نکاتی که باید توسط تیم ایمنی بررسی و کنترل شود
مواد غذایی که به هر دلیل در مکانهای فراوری غذا ریخته می شوند ، بطور کامل جمع آوری می شوند ، تا زمینه تغذیه آفات از بین برود.
ظروف زباله درب دار هستند و هر روز تخلیه و شستشو می شوند
مواد اولیه در بسته بندی های بهداشتی و بصورت دربسته در انبار خشک نگهداری می شوند و در فاصله مناسب از کف و دیوارهای انبار چیده می شوند تا دسترسی آفات به آنها کمتر شود.
از پالت های پلاستیکی قابل شستشو در انبارها برای نگهداری مواد اولیه استفاده می شود ( بخصوص از پالتهای چوبی استفاده نمی شود ) ، این پالتها بطور دوره ایی شسته می شوند تا در صورتی که آفات در آنجا تخم گذاری کرده باشند ، این آلودگی ها از بین برود.
منافذ تجهیزات کشتارگاه که ممکن است به هر دلیل آفات وارد آن شوند یا در آنجا پنهان شوند ، بطور مناسب بسته می شود ، اجزای این تجهیزات بطور دورهایی بازرسی و درصورتی که محل تجمع آفات باشد این مکانها بطور مناسب شستشو و ضد عفونی می شود.
این اطلاعات در جلسات تیم ایمنی بررسی می شود تا مکانهای ورود احتمالی این آفات شناسایی و اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود آنها برنامه ریزی و انجام شود ، جزئیات این برنامه در قالب یک نقشه فنی مستند شده است.

مدیریت و مدیران ، تمامی توصیه های مربوط به نحوه انبار داری ، ایجاد پوشش های لازم و تمامی موارد مد نظر کارشناس کنترل آفات پیروی می کنند.

 

۴.۸/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *