منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

خطر نانو ذرات مس نفوذی به آب‌ها برای موجودات آبزی

مقاله‌ای که اخیرا در مجله Environmental Toxicology and Chemistry با عنوان «تأثیرات ذرات مس آزول نانو بر جامعه موجودات آبزی قعر دریا» منتشر شده است، خطرات پیش روی کوچک‌ترین گونه از موجودات دریایی را که در معرض استفاده روزافزون از رنگ‌های ضدخزه در چوب کشتی‌ها هستند، بررسی کرده است.

استفاده از نمک‌های مس به‌عنوان ماده ضد فساد چوب، دارای سابقه‌ای طولانی است. اخیرا نانو ذرات مس در فرمولاسیون قارچ‌کش‌های آزول نیز وجود دارند و علاوه بر این در ترکیبات جلبک‌کش و در رنگ‌های استفاده‌شده برای حفاظت از بدنه کشتی‌ها، قایق‌ها و دیگر شناورها، وجود دارند. جایی که آن‌ها از روی سطوح شسته شده و وارد مسیرهای آبی می‌شوند.

درباره تأثیرات اکولوژیکی این ترکیبات بر موجودات آبزی، اطلاعات کمی وجود دارد. خانم کی هو و همکارانش از یک روش منحصربه‌فرد که ترکیبی از شیوه‌های میدانی و آزمایشگاهی است، استفاده کرده‌اند تا تأثیرات مس آزول میکرونیزه شده (MCA) بر گونه‌های آبزی قعر دریا، ارزیابی کنند.

این یافته‌ها ثابت کرده که MCA همانند نمک‌های مسی (مثلا سولفات مس) یکی از عوامل آسیب به جوامع آبزی قعر دریایی است. محققین فوق، خاطرنشان کرده‌اند که ما نیاز داریم به درک بهتری از فعل‌وانفعالات این موجودات، هنگامی‌که تحت فشار سنگین نانوذرات قرار دارند، دست پیدا کنیم.

 

منبع: مجله الکترونیکی زیست فن
این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *