منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تفاوت‌های دستگاه تصفیه آب، فیلتر آب و سختی‌گیر آب

بسیاری از افراد هنگامی‌که با هدف افزایش سطح سلامت خود و سایر اعضای خانواده به فکر خرید یک سیستم تصفیه آب و استفاده از آب تصفیه‌شده می‌افتند با اصطلاحات دستگاه تصفیه آب، فیلتر آب و سختی‌گیر آب مواجه می‌شوند. این اصطلاحات عموماً توسط شرکت‌های مختلف به‌وفور و بعضاً به‌جای هم استفاده شده و موجب سردرگمی هرچه بیشتر مصرف‌کننده می‌شوند.

بدیهی است فردی که از مشکلات ناشی از سختی آب و رسوب ایجادشده حاصل از آن در لوله‌کشی منزل خود رنج می‌برد نیاز به یک سیستم سختی‌گیر آب دارد و فیلتر آب برای فردی که به دنبال حذف برخی آلودگی‌ها نظیر کلر است، به کار می‌آید. یک دستگاه تصفیه آب نیز مناسب خانواده‌ای است که از مشکلات زیادی نظیر وجود باکتری‌ها و ویروس‌ها در آب خود رنج می‌برد.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با تفاوت‌های فیلتر آب، دستگاه تصفیه آب و سختی‌گیر آب آشنا کنیم تا با بررسی شرایط موجود تصمیم بگیرید که کدام سیستم برای تصفیه آب ورودی به خانه شما مناسب‌تر است.

کدام آلودگی آب باید حذف شود؟

شاید اولین قدم برای انتخاب میان فیلتر آب، دستگاه تصفیه آب و سختی‌گیر آب توجه به نوع آلودگی است که می‌خواهیم از آب ورودی به محل زندگی‌مان حذف شود. همه ما می‌دانیم که خالص‌ترین شکل آب، آبی است که از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده باشد که فرمول شیمیایی آن H۲O است؛ اما آب هیچ‌گاه به این شکل خالص در دسترس نیست. آب به شکل خالص یک حلال بسیار قوی است و با قرار گرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی، مواد معدنی و ناخالصی‌ها به‌سرعت بخشی از آنها را در خود حل می‌کند. برخی از این مواد معدنی نظیر کلسیم و منیزیم برای سلامت ما مفیدند؛ اما بسیاری از ترکیبات حل‌شده در آب نظیر کلر، علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها، فاضلاب صنعتی، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری را به انسان وارد کنند.

آلودگی‌هایی که بیان شد می‌توانند توسط فیلتر آب و یا یک دستگاه تصفیه آب از آن حذف شوند؛ اما برخی از مواد نیز در آب حضور دارند که تأثیر چندانی بر سلامتی ما نداشته ولی برای کاهش ایجاد رسوب در لوله‌کشی و وسایل خانگی (مانند ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی) و افزایش طول عمر آنها باید از آب حذف شوند. این آلودگی‌ها توسط سیستم‌های سختی‌گیر آب از آن حذف می‌شوند. ازآنجاکه استفاده از این تجهیزات تنها برای حذف یون‌های سخت‌کننده آب استفاده می‌شود، به آنها سختی‌گیر آب می‌گویند.

فیلتر آب

فیلتر آب که از آن معمولاً برای تصفیه کل آب ورودی به ساختمان استفاده می‌شود و در محل ورود آب به ساختمان نصب می‌شود، به حذف یا کاهش ناخالصی‌هایی نظیر کلر، سرب، جیوه، منیزیم، کروم، مس، نیکل، آهن، زنگ آهن و … کمک می‌کند. فیلتر آب ورودی ساختمان می‌تواند تا حدودی موجب جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری‌ها و ویروس‌ها نیز شود؛ اما نباید آنها را به‌عنوان راه‌حل نهایی برای گندزدایی و تصفیه آب در نظر گرفت. فیلتر آب انواع مختلفی دارد که هرکدام برای حذف یک یا چند نوع آلودگی به کار می‌آیند. برای مثال ذرات گردوغبار و گل‌ولای معمولاً توسط فیلترهای الیافی رسوب‌گیر با اندازه منافذ یک یا پنج میکرومتر از آب جدا می‌شوند. کلر و گازهای محلول در آب نیز به کمک فیلترهای جاذب سطحی نظیر فیلتر کربن اکتیو یا فیلتر کربن بلاک از آب حذف می‌شوند.

دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب خانگی برای تصفیه آب شرب و یا آبی که در پخت‌وپز به کار می‌رود، استفاده می‌شود و ازآنجاکه کیفیت این آب به‌طور مستقیم با سلامت انسان ارتباط دارد، دستگاه تصفیه آب شامل بیشترین مراحل تصفیه آب و گندزدایی از آن می‌شود. یک دستگاه تصفیه آب می‌تواند از چندین فیلتر که هرکدام وظیفه حذف و یا کاهش برخی آلودگی‌ها را بر عهده دارند تشکیل شده باشد. مثلاً فیلتر اسمز معکوس این دستگاه‌ها قابلیت حذف یون‌های تک‌ظرفیتی را از آب دارد. ازآنجاکه این دستگاه از تعدادی فیلتر و همچنین پمپ و سایر قطعات الکتریکی تشکیل شده است، هزینه نگهداری بالاتری در مقایسه با فیلتر آب و یا سیستم سختی‌گیر آب دارد؛ بنابراین همواره خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به‌منزله بهترین انتخاب نیست. ضمن اینکه یک دستگاه تصفیه آب معمولاً بخش عمده‌ای از آب ورودی به خود را در طی فرآیند تصفیه به‌صورت فاضلاب خارج کرده که می‌تواند مصرف آب یک خانه را افزایش دهد.

سختی‌گیر آب

سختی‌گیر آب یک سیستم کاملاً متفاوت با فیلتر آب و دستگاه تصفیه آب محسوب می‌شود. باوجوداینکه می‌توان از تمام این سیستم‌ها به‌صورت هم‌زمان برای دست‌یابی به یک آب تمیز، سالم، گوارا و بهداشتی در تمام نقاط خانه استفاده کرد؛ اما سیستم‌های سختی‌گیر آب خود به‌تنهایی نیز بسیار به کار می‌آیند. در ابتدای این مقاله بیان شد که از سیستم سختی‌گیر آب برای جلوگیری از ایجاد رسوب در سیستم لوله‌کشی خانه و نیز وسایل خانگی استفاده می‌شود. حذف رسوب می‌تواند منجر به مصرف کمتر آب و انرژی، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری تأسیسات و نیز بهبود عملکرد ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی شود؛ بنابراین استفاده از یک سیستم سختی‌گیر برای تصفیه آب چندان به سلامت آب شرب ارتباطی نداشته و صرفاً جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش طول عمر تأسیسات به کار می‌رود.

انتخاب سیستم تصفیه آب مناسب

بیان شد که قدم اول در انتخاب و خرید یک سیستم تصفیه آب مناسب، شناسایی کیفیت آب ورودی به ساختمان است. پس از اطلاع از کیفیت آب ورودی و با تسلط بر میزان مجاز هرکدام از مواد موجود در آب برای کاربردهای مختلف باید تصمیم گرفت که کدام‌یک از فیلترهای آب، دستگاه تصفیه آب و یا سختی‌گیر آب به کار می‌آید. باید توجه داشت که در این موارد توجه به قیمت و یا تبلیغات گول‌زننده نکته‌ای است که می‌تواند درنهایت باعث اشتباه در انتخاب سیستم تصفیه آب مناسب شود؛ بنابراین در هنگام خرید تصفیه آب به‌جای قیمت به اطلاعاتی که شرکت عرضه‌کننده در رابطه با نوع موادی که این سیستم از آب حذف می‌کند در اختیار شما قرار می‌دهد، توجه کنید.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *