منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اهمیت گند زدایی سیستم توزیع آب

شیوع بیماری های ناشی از آب آشامیدنی در مقایسه با دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کاهش چشمگیری یافته است. اگرچه تعداد موارد ابتلای سالانه آن بالاتر از حد قابل قبول می باشد (شکل ۱). در ایالات متحده آمریکا، بیماری های حاد روده ای قسمت عمده ای از این بیماری های شایع تشخیص داده شده را تشکیل می دهند. بیشتر این بیماری ها مربوط به عوامل میکروبیولوژی هستند که به ضدعفونی صحیح واکنش نشان می دهند.

۰۸۴۶۵۱۳۵۰۴۶۴

شکل ۱ – تعداد شیوع بیماری های ناشی از آب آشامیدنی )n=794( نسبت به سال و عامل بیماریزا – ایالات متحده آمریکا ۲۰۰۲-۱۹۷۱

[gap height=”10″]

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، نارسایی سیستم های توزیع آب عامل مهمی در ایجاد بیماری های ناشی از آب می باشد. شکل ۲ علل مختلف ایجاد بیماری های ناشی از آب از طریق شبکه توزیع آب را نشان می دهد. نارسایی سیستم توزیع آب، ۳۲ درصد و تصفیه نامناسب ۴۸ درصد از عوامل ایجاد بیماری های ناشی از آب را تشکیل می دهند. بنابراین اطمینان از بی نقصی سیستم توزیع آب که شامل ضدعفونی خطوط لوله و تأسیسات ذخیره آب برای کاهش احتمال آلودگی میکروبی است، ضروری می باشد.

عوامل بیماریزا می توانند از طریق تأسیسات ذخیره و همچنین در طی نصب و تعمیرات لوله های اصلی آب وارد سیستم توزیع آب گردند. عوامل بیماریزای موجود در آب یا خاک مجاور خطوط لوله و تأسیسات ذخیره (که بوسیله فاضلاب، زهکش زمین های کشاورزی یا دیگر منابع آلوده شده اند) می توانند در این تأسیسات نفوذ کنند. شکل ۳ یافته های آزمایش های انجام شده بر روی خاک بر هم نخورده و آب در نزدیکی محل نصب لوله را نشان می دهد.

۰۹۵۹۶۵۶۵۰۵۶۵۴۱

شکل ۲ – علل شیوع بیماری های ناشی از آب آشامیدنی، ممیزی آب، ۲۰۰۲-۱۹۷۱

[gap height=”10″]

خاک که حاوی عوامل بیماریزا و دیگر میکروبها است، معمولی ترین منبع آلودگی میکروبی هنگام نصب و تعمیر لوله های اصلی آب است. خاک مرطوب اغلب بیشتر از خاک خشک دارای این آلودگی ها می باشد. آلودگی های میکروبی خطوط لوله حاصل از موارد زیر می باشند:

  • تجمع خاک، رسوب و دیگر مواد خارجی بر سطح داخلی لوله های جدید، اتصالات و متعلقات در طول زمان انبارداری و نصب.
  • تجمع خاک یا دیگر آلودگی ها بر روی سطح داخلی لوله های موجود که باز و بدون روکش (محافظ) قرار می گیرند.
۹۹۸۴۸۴۸۴۶۵+۹۵۰

شکل ۳ – درصد مثبت نمونه های آب و خاک )برای میکروب های مختلف(

[gap height=”10″]

  • تماس یا نفوذ آب خارجی در طول عملیات نصب، انبارداری، تعمیرات اضطراری و همچنین قطع و یا از تحت فشار خارج شدن بی موقع خطوط اصلی. آب های خارجی شامل آب گودال ها، جریانات سیلابی و دیگر رواناب ها می باشد. در هنگام حادثه خطوط اصلی، آب شرب که از داخل لوله وارد ترانشه و گودال شده با خاک آلوده تماس می یابد، متداول ترین منبع آب های خارجی می باشد.

تأسیسات ذخیره سیستم توزیع اصولاً شامل: مخازن مرتفع، لوله های ایستاده، مخازن روی زمین (یا قسمتی از آن روی زمین) و مخازن زیر زمین می باشند. منابع آلودگی برای تأسیسات ذخیره آب شبیه خط لوله هستند به اضافه تماس یا نفوذ آب خارجی یا مواد دیگر که می توانند در زمان بازرسی های ادواری رخ دهد. ورود آلودگی اغلب از طریق تهویه ها، دریچه ها، درب ها یا بازشوهای سقف می باشد.

اجرای عملیات ضدعفونی مناسب برای خطوط لوله و تأسیسات ذخیره می تواند ریسک اینگونه آلودگی های احتمالی را کاهش دهد. ملزومات ضدعفونی در استانداردهای ANSI/AWWA به شرح زیر ذکر شده اند:

  1. استاندارد AWWA برای ضدعفونی کردن لوله های اصلی آب. ANSI/AWWA. دنور، کلرادو: انجمن امور آب آمریکا.
  2. استاندارد AWWA برای ضدعفونی کردن تأسیسات ذخیره آب. ANSI/AWWA C652. دنور، کلرادو: انجمن امور آب آمریکا.
  3. مجموعه دستورالعمل های لوله کشی که ضدعفونی کردن لوله های انشعاب، شیرهای روی انشعاب و کنتورهای مشترکین را ارائه می کند. برخی از این دستورالعمل های مهم عبارتند از:
  • دستورالعمل بین المللی لوله کشی، شورای بین المللی دستورالعمل ها (در اکثر موارد ICBO ، BOCA و SBCCI).
  • دستورالعمل لوله کشی، انجمن بین المللی صاحب منصبان لوله کشی و مکانیکی (IAPMO).
  • دستورالعمل ملی لوله کشی، انجمن پیمانکاران لوله کشی، گرمایشی و سرمایشی (PHCC).

اجرای این استانداردها و بهره برداری صحیح می تواند به مقدار زیادی ریسک بیماری های ناشی از آب بوسیله آلودگی سیستم توزیع ایجاد می گردد را کاهش دهد.

 

[gap height=”50″]

[box]

مشخصات منبع مورد استفاده:

[restrict level=3]
نام کتاب: راهنمای عملی ضدعفونی لوله ها و مخازن ذخیره آب

مؤلفان: ویلیام سی. لور و فرد ج. سانچز

مترجم: مهندس آسیه سادات ملاباشی

ناشر: انتشارات ارکان دانش

نوبت چاپ: اول

تاریخ نشر: پاییز ۱۳۹۲

صفحات مورد استفاده: ۱ تا ۴ (فصل اول)

[/restrict]

[/box]

این مطلب چقدر مفید بود؟

یک نظر

  • abpak گفت:

    با سلام
    اگر تمام میکروب و آلودگی های آب حذف شوند آیا این امکان نداره که باز هم آب در مسیر توضیع آلوده بشه؟
    و بهتر نیست در نقطه مصرف تصفیه شود؟

    • با سلام و احترام
      چرا امکان داره اگه سیستم و شبکه مشکل داشته باشه و دچار شکستگی بشه ممکنه آلودگی ثانویه وارد آب بشود به همین منظور در ایران از گاز کلر یا پرکلرین به عنوان گندزدا استفاده می شود که ایجاد کلر باقیمانده می نماید و در صورت نفوذ آلودگی آنرا از بین می برد.
      نصب تجهیزات در نقطه مصرف خیلی هزینه بر هست.
      به منظور گندزدایی آب، یا باید آب کلرینه شود، یا از ازن یا UV که هزینه هاش زیاد هست و برای مصرف کننده مقرون به صرفه نیست، استفاده شود.
      Behdashtmohit.com

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن همراه *