منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آیا ماشین‌های ظرفشویی استریل هستند؟

ماشین ظرفشویی شما ممکن تمام ظروف را بدون هیچ لکه‌ای به شما تحویل دهد اما می‌تواند موجب ایجاد جمعیت‌های باکتریایی و قارچی شود. میکروب‌ها شامل مجموعه‌ی قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها در هر جایی حتی بر روی سطح بدن نیز یافت می‌شوند بنابراین عجیب نیست که از حضورشان در آشپزخانه صحبت شود. اما آیا ماشین‌های ظرفشویی می‌توانند موجب بیماری شوند؟ نه. براساس گفته دانشمندان ظرفشویی و سایر وسایلی که می‌توانند به زیستگاه میکروب‌ها تبدیل شوند برای اکثر مردم بی‌خطر است فقط افراد حساس باید بیش‌تر مراقب باشند.

براساس گفته‌های Hartmann محیط‌ ماشین‌های ظرفشویی به عنوان محیط‌های افراطی برای میکروب‌ها جذاب هستند. این دستگاه‌ها می‌توانند خشک یا مرطوب، گرم یا سرد و یا با اسیدیته بالا یا پایین باشند. به ‌علاوه این محیط دارای مخلوطی از مواد غذایی و شوینده‌هاست که شرایط مناسبی را برای میکروب‌ها فراهم می‌کند.

برای بررسی فاکتورهای مؤثر بر روی سکنی گزیدن میکروب‌ها در ماشین ظرفشویی مطالعاتی انجام شد. داشنمندان اروپایی حتی از لاستیک‌ درب آن‌ها نمونه‌برداری را انجام دادند. و مشخص شد که باکتری‌هایی فرصت‌طلبی هم‌چون سودوموناس، اشرشیا کلی و استینوباکتر که در شرایط عادی بی‌خطر هستند اما در افراد که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می‌توانند مشکل‌ساز شوند در این ماشین‌ها می‌توانند ایجاد کننده مشکل باشند. قارچ‌هایی هم‌چون کاندیدا، کریپتوکوکوی و رودوترولا نیز جزء این پاتوژن‌ها هستند.

در مطالعات انجام شده عامل نوعی عفونت قارچی به نام mycoses به ماشین‌های ظرفشویی نسبت داده شده است. این قارچ که با نام های مخمر سیاه یا Exophiala dermatitidis, شناخته می‌شود در افراد با سیستم ایمنی ضعیف دیده شده است. و نکته جالب در مورد این قارچ، یافتن بسیار سخت آن در طبیعت است اما در ماشین ظرفشویی یافت شده است. البته هنوز ارتباط بین میکروب‌های ظرفشویی و این عفونت تأیید نشده است.

نظر قطعی در مورد چگونگی وارد شدن قارچ‌ها و باکتری‌ها به ماشین ظرفشویی وجود ندارد؛ اما احتمال می‌دهند آب ورودی به دستگاه، مواد غذایی آلوده و باقی مانده‌های آن‌ها، افراد و جریان بخاری که در چرخه پایانی ایجاد می‌شود می‌توانند دخالت داشته باشند. بنابراین یکی از راه‌های دور نگه‌داشتن میکروب‌ها عدم باز کردن دستگاه وقتی که داغ و مرطوب است می‌باشد. خشک کردن سطح داخلی دستگاه با پارچه‌ای خشک پس از اتمام کار نیز می‌تواند محدودکننده ایجاد جمعیت‌های میکروبی باشد.

در چشمه‌های آب گرم پارک ملی Yellowstone نوعی آنزیم باکتریایی یافت شده است که در واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز و کارهای کلینیکی کاربرد دارد. شاید محیط خانه شما هم‌چون Yellowstone نباشد اما ممکن است میزبان میکروارگانیسم‌های جذابی باشد؛ که این می‌تواند جنبه مثبت حضور جمعیت‌های میکروبی در محیط و ابزار خانه باشد.
 

نویسندگان: Prem Krishnan Raghupathi, Jerneja Zupančič, Asker Daniel Brejnrod, ….
ترجمه: زمزم جوادی
جهت دانلود مقاله زبان اصلی اینجا کلیک نمایید

 

منبع: مجله زیست فناوری
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *